Bij ons kun je een Solex huren voor een leuke toertocht. Dit kan al vanaf 1 persoon. Grote groepen? Dan bent je bij ons aan het goede adres.
Wij hebben zeer veel rijdende Solexen en door te combineren met onze andere voertuigen kunnen wij groepen van meer dan 200 personen aan. Er is altijd meer mogelijk dan je denkt. Een Solextocht brengt gegarandeerd een glimlach op jouw gezicht en is ideaal voor een bedrijfsuitje, bestuursuitje, vrijgezellenfeest of familiedag. Een Solex gaat tussen de 25 en 30 km/u. De aandrijving vindt plaats middels een motortje wat op de voorband wordt geplaatst.
Bij onze Solex verhuur zit je gegarandeerd op een oldtimer en zorgen wij voor pechhulp voor het geval je onverhoopt stil komt te staan.
Wij bieden een all-in prijs en hebben simpelweg de best onderhouden materialen. Geen onaangename verrassingen dus. Het gebruik van een lange leren jas en helm is bij de prijs inbegrepen.
Let op: voor het rijden op een Solex heeft u een rijbewijs nodig (AM of B) en dien je 18 jaar of ouder zijn.
Je rijdt uiteraard goed verzekerd rond. Houdt er echter wel rekening mee dat er een eigen risico bij schade is (zie onze algemene voorwaarden). En mocht het gaan regenen? Wij hebben ruim 100 leren jassen en bijpassende helmen (uiteraard zijn de jassen niet verplicht).
De Solex wordt in 1942 ontworpen door Franse ingenieurs en krijgt de merknaam Velosolex.
Nederland is in 1948 aan de beurt om de Solex te verwelkomen. De eerste importeur heet R.S. Stokvis & Zonen en deze ontvangt 5 stuks van het Franse Velosolex a 375 gulden per stuk. De import groeit dankzij een groot succes, zeker omdat Solexen destijds (en ook nu) zeer gewild waren bij jonge vrouwen. Er wordt in Nederland zelfs een fabriekje gebouwd waar de officiële Solex in licentie kan worden gemaakt: de ENAF (Eerste Nederlandse Autorijwiel Fabriek). Ook verschijnt er een blad dat helemaal gericht is op de Solexrijder: op de Solex. Er ontstaan diverse Solexclubs die door heel Europa toeren.
Aan het einde van de jaren 60 is Motobecane de nieuwe eigenaar van de Velosolex en de Solex Flash (met gewijzigde koeling) ziet het licht. De reparatie van het blok is echter niet bepaald efficiënt te noemen. De interesse neemt af en na het uitbrengen van een snorfiets met aangepast vermogen koopt Yamaha in 1983 de fabriek in Frankrijk die op dat moment failliet is verklaard. Het doek valt in 1988 en de fabriek van Velosolex wordt helaas gesloten.
Halverwege de jaren 90 neemt een Franse importeur 60% van de resterende aandelen over en verhuist de productie naar Cyclon te Hongarije. Daar wordt het type 3800 (1966) geassembleerd. Ook worden er dan al in China Solexen gemaakt. In 2005 wordt bekend dat het merk Solex nieuw leven ingeblazen krijgt dankzij Mopex, een Frans bedrijf waar de oude modellen worden geproduceerd. Om juridische redenen echter onder de merknaam Black ‘n Roll.
Bij Unieke Uitjes zijn alle Solexen voor het solex huren echte oldtimers van circa 40 jaar en ouder.
Soort tocht | Duur arrangement | Prijs per persoon |
---|---|---|
Solextocht vertrek Deventerweg Laren GLD of Borculo | 2 uur | € 32.50 |
Solextocht vertrek Deventerweg Laren GLD of Borculo | 3 uur | € 37.50 |
Solextocht vertrek overige plaatsen | 3 uur | Vanaf € 47.50 |
Daghuur Solex vertrek uit Laren GLD of Borculo | 8 uur | € 59.50 |